Helenan työ

Helena on johdon sihteeri suuressa kansainvälisessä yrityksessä. Hän on työskennellyt siellä jo monta vuotta. Kun yrityksen ulkomaalaiset asiakkaat tulevat käymään Suomessa, Helena huolehtii heistä. Hän varaa hotellin, tekee pöytävarauksen ravintolaan, menee lentokentälle asiakkaita vastaan, näyttää kaupunkia ja suomalaista elämää. Helena myös varmistaa, että asiakkaat löytävät yrityksen tilat ja ovat oikeassa palaverissa oikeaan aikaan.

Taas kerran Helenan esimies Veera on pyytänyt, että Helena suunnittelee yhden ulkomaalaisen asiakasryhmän vierailun. Asiakkaat tulevat maapallon toiselta puolelta, Australiasta. Veera on lähettänyt lyhyen sähköpostin Helenalle.


Hei Helena,

Asiakkaat Australiasta tulevat 18. päivä ja ovat kolme vuorokautta. Hoitaisitko kaikki tavalliset järjestelyt? Varaisitko kaikille kuudelle vieraalle oman hotellihuoneen? Vien heidät ensimmäisenä iltana syömään, joten varaa myös pöytä jostakin hyvästä ravintolasta keskustan läheltä, kiitos.

Jos vain ehdit, soita asiakasryhmän pomolle ja kysy, haluaisivatko he nähdä jonakin iltana vähän kaupunkia. Jos vastaus on kyllä, tilaa firman piikkiin pari taksia kierrättämään ryhmää.

Kerro, jos tulee ongelmia.

terv.
Veera

                                                                         kuva


Helena rupeaa heti tekemään töitä. Hän soittaa tuttuun hotelliin. Helena on tuntenut Lepo-hotellin ja sen työntekijät melkein kymmenen vuotta ja tietää, että se on kaupungin paras majoituspaikka.

Hotellivirkailija: Hotelli Lepo.
Helena: Lehtisen Helena tässä hei. Varaisin taas firmalle muutamaa huonetta 18. päivä alkaen.
Hotellivirkailija: Kuinka monta huonetta tarvitsisitte tällä kertaa?
Helena: Kuusi. 
Hotellivirkailija: Kahden vai yhden hengen huoneet?
Helena: No, yhden hengen huoneet riittävät. Onhan niissä ihan normaalit kylppärit kuitenkin?
Hotellivirkailija: On, on. Yhden hengen huone on tietysti pienempi kuin kahden hengen huone, mutta kylppärit ovat samankokoiset.
Helena: Olisi hienoa, jos huoneet olisivat pihan puolelta. Ne huoneet ovat valoisampia kuin kadunpuoleiset.
Hotellivirkailija: Joo, katsotaan, mitä voimme tehdä asialle. Luulen, että pihanpuoleiset huoneet onnistuvat.
Helena: Mahtava juttu! Minibaarit voitte sitten laittaa meidän laskuun.
Hotellivirkailija: Hyvä. Varmistaisin vielä varauksen: Kuusi yhden hengen pihanpuoleista huonetta, minibaarit menevät yrityksen laskuun. Mutta hetkinen...Kuinka kauan vieraanne majoittuvat meillä?
Helena: Totta tosiaan, en muistanut kertoa! He ovat kolme vuorokautta. Onko teillä sopivat huoneet tuolle ajalle?
Hotellivirkailija: On kyllä. Kiitos varauksestanne.
Helena: Kiitos teille. Hei, hei.
Hotellivirkailija: Hei.

Hotellivarauksen jälkeen Helena soittaa vielä kaupungin uusimpaan ravintolaan. Helena tietää, että Veera on jo ehtinyt käydä syömässä siellä ja pitänyt ravintolan tunnelmasta. Helena varmistaa, että ravintolasta saa myös kasvisruokaa. Joku asiakashan voi olla vegetaristi.

Helena ei saa kiinni australialaisen asiakasryhmän esimiestä, mutta jättää viestin puhelinvastaajaan. Helena ehdottaa kaupunkikierrosta ryhmälle ja pyytää soittamaan takaisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti